07-02-2009

De Liefddesrevolutie

Op advies van Jan Bakker, een vriend van mij, luisterde ik gisteren naar een vraaggesprek tussen Arie Boomsma en Jan den Boer, tantra trainer. Het ging over Tantra.

Dat gesprek vond ik heel boeiend. In feite gaat het over het leven zelf en dan specifiek over hoe je seksualiteit kunt omzetten naar Liefde.

Jan den Boer legt dat heel mooi uit. Het was heel herkenbaar voor mij en een verademing om dit eens te horen uit de mond van een man.

Ik heb altijd gevoeld dat wat relatie was voor de meeste mensen, dat dit niet klopte. Het was te zeer gericht op de seksuele daad van het orgasme, gewoon op de voortplanting. Als dat goed was, was de relatie goed. Seksualiteit was zo een hot item. Even was er ontspanning en dan ging het leven weer door op de oude toer. Het klopte voor mij nooit, ook al deed ik er aan mee, omdat ik ook niet wist wat het wel kon zijn en het nu eenmaal zo was in deze wereld.

Als ik nu terugkijk op de relatie met mijn man, dan ervaar ik dat er in eerste instantie heel veel liefde was in de verliefdheid en ook aandacht en zorg voor elkaar, maar dat na verloop van tijd de seksualiteit als orgastische daad steeds meer belangrijk werd voor mijn man. Voor mij voelde dat niet goed. Ik kon er ook niet meer van genieten, er ontbrak iets. De maat was vol toen hij thuiskwam met de mededeling dat de huisarts, nota bene een vrouw, had gezegd dat hij wel 5 keer per week seks moest hebben anders kon hij prostaatkanker krijgen. Dat werd voor mij een breekpunt. Ik had het helemaal gehad met die seksualiteit. Ik hield nog wel van mijn man, maar het vuur begon te doven. Ik wist niet hoe dit te veranderen.

Wij waren altijd veel samen geweest, hadden intensief samengewerkt in de wetenschap en hadden eigenlijk een relatie waar we wel gelukkig in waren.

De seksualiteit en het steeds belangrijker worden daarvan voor mijn man en het mezelf terugtrekken liet de relatie afbrokkelen. We konden niet meer met elkaar praten over hoe we ons voelden.

Voor mij werden de kinderen steeds belangrijker en voor hem zijn werk, auto's, naar congressen gaan, andere vrouwen. We groeiden uit elkaar.

Toen wij verhuisden naar Groningen ontmoette ik een andere man. Hij wilde met mij samenwerken, hij was pedagoog, psycholoog en filosoof.

Deze man had o.a. een boek geschreven over relatie en de ontwikkeling daar van. Ik moest dit boek redigeren. Er ging een wereld voor me open. Een man die schrijft dat het orgasme een daad van het ego is, waarin de relatie verloren gaat. Hij liet me zien hoe relatie zich ontwikkelt. Tegelijkertijd hadden we samen gesprekken hierover en werkte hij met zijn energie, wat ik niet wist. Ik werd steeds blijer met wat ik leerde en begon me zelf terug te vinden. Ik wilde dat mijn man dat boek ook las, wilde er met hem over praten. Mijn man las het echter met zijn verstand en misschien was hij wel jaloers, ik weet het niet. Hij vond het de grootste onzin die er bestond en wees alles af en luisterde ook niet naar mij. Ik voelde me toen zelf afgewezen. Ik voelde toen helemaal geen verbinding meer.

Ik kwam in een krachtig transformatieproces terecht en dat leidde binnen 9 weken uiteindelijk tot een verlichtingservaring. Later kwam ik er achter dat ik bijna dood geboren was en kwam bij mij op dat het ook een bijnadoodservaring kon zijn geweest. Beide ervaringen lijken op elkaar.

Ik kwam weer terug in deze wereld met de opdracht onvoorwaardelijke Liefde te leven en alle antwoorden in me zelf te vinden.

Dat heeft me heel veel inzicht in het leven gebracht.

Soms is het lastig als je met deze wereld moet leven waarin zoveel liefdeloosheid is, maar je leert ook daar weer mee omgaan. De weg terug is niet makkelijk, maar wel rijk aan inzichten en levenservaringen.

Als ik Jan den Boer hoor praten over tantra kan ik me voorstellen dat op deze manier de persoonlijke relatie heel boeiend kan zijn en ook steeds meer een echte relatie kan worden waarbij alle muren verdwenen zijn en er werkelijk contact is.

Mijn man en ik gingen uit elkaar, hij raakte weer verliefd en ik ging verder met mijn geestelijke ontwikkeling, onderzoekend wat waar was en hoe het anders werkte.

De man die mij in een veranderingsproces had gebracht gebruikte zijn eigen energie en liefdevolle aandacht om de ander iets anders te laten ervaren, leerlingen van ons studiebegeleidingscentrum, ouders en iedereen die met hem contact had. Dat wil niet zeggen dat hij met iedereen een seksuele relatie had. Juist niet. Je hoeft namelijk geen seksuele relatie te hebben om te kunnen ervaren wat tantra is. Het ging om het voelen van verbinding en aandacht hebben voor elkaar, naar elkaar luisteren, elkaar laten zijn, liefde zijn.

Hij was heel knuffelig en aanrakerig, maar wist ook precies bij wie hij dat wel en niet kon doen. Hij was uitermate sensitief. Intelligentie kon hierdoor openbloeien en liefde was voelbaar aanwezig. Het werkte niet voor iedereen zo. Zij die zich afsloten hiervoor ervoeren dit anders. Het was nieuw en onbekend. Toch was alles heel integer.

Zelf merkte ik dat ik ook veel te leren had hierin. Je kunt het allemaal begrijpen, maar dan moet je nog leren er mee om te gaan en dat is niet altijd makkelijk. En nog steeds heb ik daar te leren.

Wel heeft het me geleerd hoe belangrijk aanraking is en hoe belangrijk aanraking is voor mijn eigen kinderen en wat zij hierin hebben moeten missen en ik uiteindelijk toch nog kon aanreiken.

De kunst is wel je verlangens onder ogen te zien en niet in de verlangens op te gaan zodat het leidt tot verslaving. Onthechting, elke keer opnieuw, is erg belangrijk om de relatie verder te laten verdiepen. Daardoor word je ook steeds meer wie je werkelijk bent.

Tantra is voor mij het leven zelf en het reikt voorbij de persoonlijke intieme relatie, heeft te maken met in verbinding staan tot alles dat leeft.

Er is dan juiste zorg en aandacht voor elkaar, er is met elkaar delen en elkaar liefhebben, geven en ontvangen, verantwoordelijkheid nemen voor alles wat je doet, maar ook de ander vergeven dat wat ons niet bevalt.

In de persoonlijke intieme relatie is het een verrijking. Het reikt echter veel verder.

In ons instituut viel me op dat veel leerlingen vaak verliefd werden en er beter mee leerden omgaan. Van daaruit konden ze beter met hun energie leren omgaan en deze gebruiken voor het leren zelf en ook voor het opbouwen van relaties. Als je eenmaal hebt gevoeld wat ware verbinding is, dan kun je dat ook voelen in alles wat je doet, omdat je werkt vanuit passie voor waar je mee bezig bent. Dat is niet alleen in de persoonlijke relatie zo.

De energie die door je heengaat voelt als de energie van het Leven zelf en het aardt je steeds meer. Ik heb het gevoel dat ik me de laatste tijd steeds meer bewust word van deze energie. Het is gewoon de oerkracht in elk van ons.

De kracht die God is in ons en het maakt me ook fysiek krachtiger.

Voor wie het gesprek tussen Jan den Boer en Arie Boomsma wil horen:

Ga dan naar: www.hetgesprek.nl/archief/655/

Jan heeft pas ook een boek uitgegeven. Het heet:

Tijd voor de liefdesrevolutie.

Dit is voor iedereen die meer wil maken van zijn relatie en echte liefde belangrijk vindt.

1 opmerking:

  1. Dank vor je openhartige verhaal Martha. Ik heb met interesse naar het gesprek gekeken.

    Grt marleen

    BeantwoordenVerwijderen