29-01-2009

Scholen zonder Muren

Wat zijn scholen Zonder Muren?

Dat zijn scholen waarin het ikke is verdwenen, de beperkte denkgeest en waarin ik jij ben en samen zijn wij de wereld. In deze school is geen richting aangegeven. Wel wordt er samen geleerd vanuit innerlijke vrijheid waarin de aandacht niet vertroebeld is.

Kinderen zijn vrij ongestoord te onderzoeken op eigen initiatief en mogen daarbij elke hulp vragen die zij nodig achten. Leerkrachten dagen leerlingen wel uit om in beweging of tot rust te komen.

Het technische leren is van belang maar ook de mens die het kind is en gaat worden.

In zo'n school zijn geen conflicten. Er is geen wil en verlangen om te presteren, iets te bereiken. De nieuwsgierigheid die vanuit het kind komt bepaalt wat er gebeurt. In zo'n situatie is gewoon aandacht en aanwezigheid, luisteren en leren. Leren is onmiddellijk.

In deze situatie leeft het kind in verbinding met wat is, zonder er controle over te willen hebben. Er is alleen wat is. Dat wat is wordt niet tot een psychisch probleem gemaakt. Dat wat is mag er altijd zijn en van daaruit wordt gewerkt. Er kunnen routekaarten gebruikt worden waardoor het kind weet wat een volgende stap is. Het bepaalt echter zelf wanneer het die stap zet. Kinderen leren hierbij samen en van elkaar. De leraar begeleidt dit proces.'

Op woensdag 24 februari presenteert het Ik-Atelier in Haren een dvd van "SCHOOLS without WALLS" van 20.00u 22.30u bij Christa Versluijs, Rijksstraatweg 22a in Haren

Informatie en aanmelding: marthareijnders@home.nl

Een vrije bijdrage wordt op prijs gesteld.

De presentatie zal gegeven worden met een beamer op een groot scherm.

"Scholen zonder muren"? Hoe kunnen die werken in de praktijk en wat is daarin van belang.

De dvd toont een schooltje in India waarvan er inmiddels steeds meer komen in India en in andere landen, zoals o.a. in Ethiopiƫ en Mexico. Deze scholen worden opgericht door het Rishi Valley Educational Centre. Zij werken vanuit de visie van Krishnamurti en hebben veel expertise opgebouwd vanuit de Krishnamurti school in Rishi Valley.

Het kind en niet de methode vormt de basis voor de school samen met de ouders en de cultuur.

De bedoeling van de dvd is om na afloop tot een dialoog met elkaar te komen over wat goed onderwijs is en hoe wij dat als opvoeders, ouders en leerkrachten zien.

Mijn vraag is: Hoe kan het anders ook in Nederland met een weer andere cultuur en achtergrond en zijn daarbij universele inzichten van belang en hoe kun je die in de praktijk brengen? Of worden ze al in de praktijk gebracht?

De onderwijsgroep van het Ik-Atelier wil hier actief mee aan de slag en staat open voor wat er hieromtrent bij iedereen leeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten